LogoLogo
  • Elokapinan oppaat eri palvelujen käyttöön
  • Takaisin toimintaan / Back to action
  • Oppaat
    • Elokapina-tunnukset
      • Uusille Elokapina-tunnuksille
      • EN: Info for new Elokapina users
      • Käyttäjänimen päivittäminen
    • Viestintäalustat
      • Jitsi Meet (videoneuvottelu)
      • Element (chat-alusta)
        • Elementin käyttöohje
        • Element X:n käyttöohje (2025)
        • Botit
        • Middleman -botit
        • Telegram silta
        • Käyttäjätunnuksesi Elementissä
        • Security key:n uusiminen
        • Avaruudet / Spaces
      • Fluffychat (vaihtoehto Elementille)
      • Base (foorumialusta)
        • Ohje Base-tunnusten aktivointiin
      • 📧Sähköposti (@elokapina.me)
      • Vahva salaus viestintäsovelluksissa
    • Tallennustila ja pilvipalvelut
      • Cloud (pilvipalvelu)
        • (WIP) Pöytäkirjojen tallentaminen
        • (WIP) Ryhmien kalenterit
        • OnlyOffice (dokumenttieditori)
      • Kuvapalvelu
    • Dokumenttieditorit
    • Projektinhallinta
      • WIP: Taiga
  • Työ-, yhteisö- ja paikallisryhmille
    • Palvelut uusille työ-,yhteisö- ja paikallisryhmille
    • Kotisivut ja analytiikka
    • Sähköpostilistat ja uutiskirjeet
    • Linkinlyhennin
      • Kutt-selainlisäosa
  • FAQ
    • Yleiset kysymykset
    • Element
      • Siltaukset
    • Base
    • Cloud
    • Sähköposti
Powered by GitBook
On this page
  • En saa kirjauduttua sisään cloudiin tiedostoa avatessa, vaikka laitoin tunnukseni oikein? Myöskään "unohditko salasanasi" -linkin kautta en saa sähköpostiini tunnuksia. Mikä vikana?
  • Miten saan jaettua cloudista dokumentteja niillekin, joilla ei ole cloudiin tunnuksia?
  • Entä jos haluan jakaa linkin tiedostoon niin, että vain kapinatunnuksilla saa sen auki?
  • Yritin aukaista julkisen linkin, sain sen auki, mutta en pääse muokkaamaan asiakirjaa. Mitä minun pitäisi tehdä?
  • Miksi jotkut .pdf-tiedostot eivät aukea, vaan pdf-lukija näyttää, että tiedosto on korruptoitunut?
  • Hei, osaako joku neuvoa miten cloudista saa poistettua tiedostoja?

Was this helpful?

  1. FAQ

Cloud

PreviousBaseNextSähköposti

Last updated 2 months ago

Was this helpful?

En saa kirjauduttua sisään cloudiin tiedostoa avatessa, vaikka laitoin tunnukseni oikein? Myöskään "unohditko salasanasi" -linkin kautta en saa sähköpostiini tunnuksia. Mikä vikana?

Kapinatunnuksilla pääset kirjautumaan Cloudiin painamalla kirjautumissivulla "Kirjaudu kapinatunnuksilla" -nappia, tai käyttämällä työryhmän- tai paikallisryhmäsi omia tilejä. Tunnukset ryhmäsi tiliin saat pyytämällä oman ryhmäsi koordinaattorilta.

Katso myös Cloudin käyttöohjeet:

Miten saan jaettua cloudista dokumentteja niillekin, joilla ei ole cloudiin tunnuksia?

Voit tehdä niin kutsutun julkisen linkin (vrt Google docs), ja antaa sille joko vain luku-oikeudet tai sitten muokkaus-oikeudet.

Näin jaat linkin lukuoikeuksilla:

Entä jos haluan jakaa linkin tiedostoon niin, että vain kapinatunnuksilla saa sen auki?

Voit jakaa myös pelkkiä sisäisiä linkkejä, jolloin avaaminen vaatii tunnistautumisen kapinatunnuksilla tai ryhmän omilla tunnuksilla (lisää tietoturvaa).

Yritin aukaista julkisen linkin, sain sen auki, mutta en pääse muokkaamaan asiakirjaa. Mitä minun pitäisi tehdä?

  1. Jos edellinen kohta ei auttanut, niin voi myös olla, että linkkiin ei ole yksinkertaisesti vaan jaettu muokkausoikeuksia (Allow editing). Kannattaa kysyä linkin jakaneelta henkilöltä, että muistihan tämä jakaa linkin muokkausoikeuksilla. (Ohje muokkausoikeuksien asettamiseen löytyy heti edellisestä kohdasta tältä sivulta).

Miksi jotkut .pdf-tiedostot eivät aukea, vaan pdf-lukija näyttää, että tiedosto on korruptoitunut?

Kokonaisia kansioita linkatessa .pdf-lukija ei tunnista pdf-tiedostoja jostain syystä aina oikein ja ilmoittaa niiden olevan korruptoituneita. Tämä on bugi johon odotellaan korjausta kehittäjiltä. Sen voi kiertää helpoimmin lataamalla tiedoston omalle koneelle, ja avaamalla sen omalla koneella - tai sitten jakamalla linkin suoraan .pdf-tiedostoon itseensä kokonaisen kansion sijasta.

Hei, osaako joku neuvoa miten cloudista saa poistettua tiedostoja?

Voit poistaa tiedostoja näin (huom. tarvitset muokkausoikeudet tiedostoihin / kansioihin):

Jos poistamisvalintoa ei näy tai se on harmaa, eli pois päältä, niin tililläsi tai julkisella linkillä ei ole riittäviä oikeuksia tiedostojen poistamiseen (esim. kapinalliset tilillä on vain rajatut oikeudet). Tällöin sinun tulee joko:

  • kirjautua cloudiin jonkun ryhmän omilla tunnareilla, ja navigoida tiedostokansioon sitä kautta, tai

  • saada julkinen linkki, johon sinulle on annettu täydet muokkausoikeudet (tällöin ei tarvita erillistä kirjautumista)

Kokeile avata linkki selaimen yksityisessä välilehdessä (ohjeet , ) välilehdelle. Jos tämä auttaa, voi olla kyse siitä, että olet kirjautunut jo tunnuksilla cloudiin ja kyseisillä tunnuksilla ei ole oikeuksia linkillä jaettuun tiedostoon. Tällöin voi olla, että cloud tunnistaa linkin oikeudet tilisi perusteella eikä anna siksi muokata dokumenttia.

Firefoxille
Chromelle
Cloud (pilvipalvelu)
Näin kopioit lukuoikeuksilla olevan linkin leikepöydälle. Tämän linkin kautta ei pääse siis muokkaamaan tai poistamaan tiedostoja.
Näin kopioit muokkausoikeuksilla olevan linkin leikepöydälle.
Näin kopioit sisäisen turvallisemman linkin leikepöydälle.