Cloud

En saa kirjauduttua sisään cloudiin tiedostoa avatessa, vaikka laitoin tunnukseni oikein? Myöskään "unohditko salasanasi" -linkin kautta en saa sähköpostiini tunnuksia. Mikä vikana?

Omilla tunnuksillasi et pääse valitettavasti sisään, sillä Cloudiin ei ole vielä henkilökohtaisia tilejä käytössä, vaan ainoastaan työryhmä- ja paikallisryhmäkohtaisia tilejä. Tunnukset niihin saat pyytämällä ryhmän koordinaattorilta. Lisäksi on yleinen tili rajatuilla oikeuksilla niille, jotka eivät kuulu ryhmiin, tämän tunnukset saat pyytämällä muilta kapinallisilta.

Katso myös Cloudin käyttöohjeet:

Miten saan jaettua cloudista dokumentteja niillekin, joilla ei ole cloudiin tunnuksia?

Voit tehdä niin kutsutun julkisen linkin (vrt Google docs), ja antaa sille joko vain luku-oikeudet tai sitten muokkaus-oikeudet.
Näin jaat linkin lukuoikeuksilla:
Näin kopioit lukuoikeuksilla olevan linkin leikepöydälle. Tämän linkin kautta ei pääse siis muokkaamaan tai poistamaan tiedostoja.
Näin kopioit muokkausoikeuksilla olevan linkin leikepöydälle.

Yritin aukaista julkisen linkin, sain sen auki, mutta en pääse muokkaamaan asiakirjaa. Mitä minun pitäisi tehdä?

  1. 1.
    Kokeile avata linkki selaimen yksityisessä välilehdessä (ohjeet Firefoxille, Chromelle) välilehdelle. Jos tämä auttaa, voi olla kyse siitä, että olet kirjautunut jo tunnuksilla cloudiin ja kyseisillä tunnuksilla ei ole oikeuksia linkillä jaettuun tiedostoon. Tällöin voi olla, että cloud tunnistaa linkin oikeudet tilisi perusteella eikä anna siksi muokata dokumenttia.
  2. 2.
    Jos edellinen kohta ei auttanut, niin voi myös olla, että linkkiin ei ole yksinkertaisesti vaan jaettu muokkausoikeuksia (Allow editing). Kannattaa kysyä linkin jakaneelta henkilöltä, että muistihan tämä jakaa linkin muokkausoikeuksilla. (Ohje muokkausoikeuksien asettamiseen löytyy heti edellisestä kohdasta tältä sivulta).

Miksi jotkut .pdf-tiedostot eivät aukea, vaan pdf-lukija näyttää, että tiedosto on korruptoitunut?

Kokonaisia kansioita linkatessa .pdf-lukija ei tunnista pdf-tiedostoja jostain syystä aina oikein ja ilmoittaa niiden olevan korruptoituneita. Tämä on bugi johon odotellaan korjausta kehittäjiltä. Sen voi kiertää helpoimmin lataamalla tiedoston omalle koneelle, ja avaamalla sen omalla koneella - tai sitten jakamalla linkin suoraan .pdf-tiedostoon itseensä kokonaisen kansion sijasta.

Hei, osaako joku neuvoa miten cloudista saa poistettua tiedostoja?

Voit poistaa tiedostoja näin (huom. tarvitset muokkausoikeudet tiedostoihin / kansioihin):
Jos poistamisvalintoa ei näy tai se on harmaa, eli pois päältä, niin tililläsi tai julkisella linkillä ei ole riittäviä oikeuksia tiedostojen poistamiseen (esim. kapinalliset tilillä on vain rajatut oikeudet). Tällöin sinun tulee joko:
  • kirjautua cloudiin jonkun ryhmän omilla tunnareilla, ja navigoida tiedostokansioon sitä kautta, tai
  • saada julkinen linkki, johon sinulle on annettu täydet muokkausoikeudet (tällöin ei tarvita erillistä kirjautumista)